Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش همشهری آنلاین، مهدی نقویان مدیرعامل مؤسسه اندیشه شهید آوینی ظهر امروز سه‌شنبه ۱۰ خردادماه در نشستی رسانه‌ای ضمن اعلام خبر ساخت فصل سوم مجموعه تلویزیونی «گاندو» درباره جزئیات آن یادآور شد: دولت در تهیه و تولید گاندو حمایت‌های معنوی خودش را هم انجام می‌دهد. 

وی درباره عوامل این سریال عنوان کرد: پایه گذار اصلی گاندو را همین هنرمندانی که تمام قد پای گاندو آمدند می‌دانیم در حال حاضر هم فصل سوم در حال نگارش و پیش تولید در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرعامل مؤسسه شهید آوینی با اشاره به سریال دیگر این مجموعه عنوان کرد: سریال بعدی ما «محرمانه» نام دارد که درباره تولید واکسن کرونا و مشاغل دانش بنیان است و به مشکلاتی می‌پردازد که در این زمینه درگیرش شدیم. این سریال زاویه دید امنیتی و جاسوسی دارد و ژانری است که در تلویزیون کمتر به آن پرداخته شده است. سریال بعد از تعطیلات ۱۴ و ۱۵ خرداد وارد تولید می‌شود سریال پربازیگر و پرستاره‌ای است. کارگردان سریال محمود معظمی و تهیه کننده رامین موسوی ملکی است. 

روایت ترور نافرجام حاج قاسم در یک سریال

وی با اشاره به سریال حاج قاسم سلیمانی هم عنوان کرد: مینی سریال «ترور» را هم داریم که درباره یکی از ترورهای ناموفق حاج قاسم در کشور است و حامد عنقا تهیه کننده آن است. ما بنا داشتیم تولیدش را با عجله در سال گذشته انجام دهیم. اما از این شتاب فاصله گرفتیم و پروژه در حال کیفی‌سازی است. یکی از کارگردانان بنام کشور قرار است ساخت آن را به عهده داشته باشد. 

نقویان اضافه کرد: «ترور» یک مینی سریال است اما با کیفیت سینمایی ساخته می‌شود و با تولیدات معمول تلویزیون فرق دارد. 

وی به سریال دیگر این مؤسسه اشاره و عنوان کرد: «سرباز کوچک امام» سرگذشت مهدی طهانیان آزاده‌ای است که به اسارات رژیم عراق می‌افتد و مصاحبه‌ای با خبرنگار زن معروف دارد و از حجاب و عفاف می‌گوید. محمدباقر مفیدی کیا نویسنده و کارگردان این مجموعه است. این سریال در ژانر بیوگرافی است و از کتابی به همین نام گرفته شده است. 

خود را بازوی تلویزیون می‌دانیم

نقویان درباره شبکه‌های پخش سریال‌ها تصریح کرد: من مؤسسه و خودم را بازوی تلویزیون می‌دانم و کارهایی که انجام می‌دهیم برای تلویزیون است و با حمایت مادی و معنوی تلویزیون ساخته می‌شود. همه کارها چه سریال و چه مستند با همراهی تلویزیون است. گاندو چون سری‌های قبلی‌اش از شبکه سه پخش شد این فصل هم از همین شبکه پخش می‌شود. 

وی همچنین به سریالی در حوزه آسیب‌های اجتماعی اشاره و عنوان کرد: «شب دیجور» اولین سریال در حوزه آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی است که محمدرضا گوهری نویسنده آن است. اکنون آسیب‌های اجتماعی با زمین بازی جدیدی رو به رو شده است مثل شاخ‌های مجازی که زندگیشان ویترین و پشت متفاوتی دارد. 

سریال شهید لاجوردی در دست نگارش است

وی اضافه کرد: سریال دیگر ما با اسم اولیه شهید لاجوردی به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه‌کنندگی حبیب والی نژاد در حال نگارش است. این مجموعه در ۲۰ قسمت نوشته می‌شود و الان سیناپس آماده است. اینها گزارش تولیدی سریال‌های ما در سال ۱۴۰۱ است. همچنین «رویان» سریال دیگر ماست که مرحوم آشتیانی راه‌اندازی اولیه آن را بر عهده داشت. یکی از موفقیت‌های مجموعه رویان توریسم پزشکی و علمی است که راه انداخته است و خیلی از مردم منطقه به اینجا می‌آیند. ما هم سریال رویان را بر این اساس که موفقیت مهمی راه افتاده است می‌سازیم. پیشرفت‌های که در این حوزه داشته‌ایم در یک درام اجتماعی نشان می‌دهیم و امسال وارد تولید می‌شویم. 

وی همچنین به سریال دفاع مقدسی دیگری اشاره کرد و گفت: «سپنتا» نام سریال بعدی است که یک اردوگاه اسرای عراقی در خوزستان بوده است و اینها به دلیل برخورد خوبی که با آن‌ها می‌شده است به رزمنده‌های ایرانی می‌پیوسته‌اند. مهدی غفوری سرپرست نویسندگان سریال است و فرزاد هوشیار تهیه کننده است. 

امسال دو فیلم سینمایی می‌سازیم

مدیرعامل مؤسسه اندیشه شهید آوینی از تولید ۲ فیلم در سال جدید نیز سخن گفت و بیان کرد: امسال با حمایت فارابی دو سینمایی هم تولید می‌کنیم اولی «۴۴ روز» است که تصویب شده و در مرحله انعقاد قرارداد است این فیلم از کتابی با همین نام است و درباره یک عکاس آمریکایی است که ۴۴ روز قبل از انقلاب وارد ایران می‌شود و روایت خود را بیان می‌کند. قصه‌های دیگری هم داریم که با محور او به تصویر کشیده می‌شود. فیلم دیگر «جنگ ارزی» است که درباره ارز ترجیحی است که وقتی این ارز ترجیحی به کالاهای اساسی صورت گرفت چه اتفاقی رخ داد که نتوانست محقق شود. شاید در وهله اول اختصاص این ارز مثبت بود اما در عمل اینگونه نشد. فیلمنامه در حال نگارش است و بنا داریم به جشنواره فجر امسال برسد عوامل آن‌ها هم به زودی معرفی می‌شود. 

وی به بخشی از دیگر تولیدات مؤسسه اشاره و بیان کرد: مؤسسه در زمینه‌های دیگر هم فعالیت داشته است و ما در چند سال گذشته در حوزه انقلاب، تاریخ پهلوی، تمدن غرب، سبک زندگی تولیدات مستند زیادی داشته‌ایم. درباره تسخیر لانه جاسوسی با زاویه دید خود جاسوس‌هایی که آنجا بوده‌اند تولید داشته‌ایم. «صندلی من» در زمان انتخابات مجلس و ریاست جمهوری پخش شده که تیم تولیدی به استان‌های کشور می‌رود و هم انها را به آمدن پای صندوق‌های رأی ترغیب و هم انتظاراتشان را پخش می‌کند. 

نقویان تصریح کرد: مجموعه‌ای به نام «ماندگار» داریم که یک قسمت تولید شده و در حال ساخت است. این مجموعه درباره بناها و آثاری است که بعد از پیروزی انقلاب ساخته شده ممکن است در حوزه مکان‌های تفریحی و توریستی و یا جاده‌های کشور باشد. در حوزه تاریخ پهلوی کابوس نیمه شب را داشتیم مستند دو قسمتی درباره تختی داشتیم که زوایای مختلف مرگ تختی برسی می‌شود و جواد خیابانی کارگردانش است. 

وی همچنین اضافه کرد: مجموعه‌ای تولید شد به نام «جنتلمن ها» که تاریخچه روابط ایران و اروپاست چون همیشه اروپایی‌ها را جدای از آمریکا قرار می‌دهیم. مجموعه‌ای هم الان در حال تولید داریم به نام «کار کار انگلیسی هاست» که پخش خواهد شد. مجموعه مستندی هم به نام «ابرقهرمانان» مثل بتمن و دیگر قهرمان‌های پوشالی داریم. «زنگ خطر» هم یک مجموعه درباره سبک زندگی است و به زوج‌های بی‌فرزند، تک فرزند و حتی ۲ فرزند می‌پردازد و معایب اینها را می‌گوید. مستندی هم داریم درباره مضرات نگهداری از سگ در خانواده و حتی اجتماع داریم. 

نقویان با اشاره به دیگر مستندها اظهار کرد: مستندی هم درباره خانواده‌ای داریم که به روستای خود بازگشته است و آنجا کار اقتصادی می‌کند و الان آماده پخش است. فتنه و نفوذ دو مجموعه بودند که پیش از این ساخته شد و یک مجموعه دیگر در همین حوزه در حال ساخت است. یا مستند «سقوط» درباره هواپیمای اوکراینی داشتیم که از تلویزیون پخش شد. مستندی به نام «پاس فرار» هم داریم که به زندانیان اوین و چگونگی نگهداری از آن‌ها می‌پردازد. 

کتاب و بازی «گاندو» منتشر می‌شود

مدیرعامل مؤسسه آوینی درباره کار در حوزه کودک اظهار کرد: بنا داریم بازی گاندو را بسازیم چون زمان فنی مشخص نیست نمی‌توان قول داد اما با چند تیم بازی ساز در حال برآورد قیمت هستیم و می‌خواهیم کیفیت در حدی باشد که مخاطب بپذیرد و کیفیت عالی باشد. کار دیگر در حوزه کودک انیمیشن گاندو است. اتفاق عجیب در سریال گاندو این بود که طیف مخاطبش پنج تا ده سال بود. کاراکتر محمد در سریال گاندو قهرمانی برای این طیف سنی بود. ما قهرمانان خود را باید در انیمیشن بیاوریم. 

وی در بخش دیگر اضافه کرد: ما دو سایت داریم اولی آوینی دات کام است که از نظر فنی زیرساخت‌های آن عوض شده است و حالا با ظاهر و محتوای جدید قابل دسترسی است. سایت مؤسسه هم با نام شهید آوینی دات آی آر از امروز به صورت جدی رونمایی می‌شود که به گزارش کاری مؤسسه می‌پردازد. 

نقویان به انتشار کتاب «گاندو» نیز اشاره و بیان کرد: در حوزه انتشارات و کتاب هم مؤسسه تولیداتی داشته است و امسال آثاری را به انتشار می‌رسانیم. فصل اول گاندو امسال چاپ می‌شود که خاطرات و پرونده واقعی گاندو در این کتاب گفته می‌شود و شاید شبهاتی که درباره اتفاقات سریال داشت در این کتاب اسناد و مدارکش می‌آید که براساس خاطرات بازجوی جیسون رضائیان است. 

هنر زبان مستقیم‌گویی نیست

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره پرداخت «گاندو» در فصل دوم که کمتر دراماتیک و بیشتر شعارزده شده بود توضیح داد: نقدهایی مثبت و منفی نسبت به گاندو مطرح می‌شود که به نظرم به تفاوت این سریال در دو فصل است. در گاندو دو که از مجموعه پرونده‌های مختلف قصه روایت شد باعث این انتقاد شد ولی در فصل یک صرفاً یک پرونده جیسون رضائیان بود. با این حال طبق آمارهای رسمی فصل دوم این سریال از فصل اول هم پربیننده‌تر بود. البته ما هر نکته منفی و نقدها را با آغوش باز می‌پذیریم و برای مجموعه‌های بعدی حتماً لحاظ می‌کنیم. هنر زبان مستقیم گویی نیست و اگر سری‌های قبل این طور بود تلاش داریم این دوره نباشد. 

نقویان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درباره نگاه جهانی نسبت به این سریال‌ها در قیاس با سریال‌هایی مثل «تهران» که مورد توجه عده‌ای قرار می‌گیرند، گفت: سریال‌سازی حمایت نهادها را می‌خواهد که البته این سد شکسته شده است و سطح کیفی در ژانر جاسوسی امنیتی را بالا برده است. ما این سد را از نظر تولیدی شکستیم یک بخش مدیریتی کار است که برعهده ماست. بخش دیگری همکاری جامعه هنرمندان است ما با حباب‌هایی مجازی مواجهیم. هنرمندان را چه تیم کارگردانی چه بازیگران را اذیت می‌کنند پشتش همان جنگ نرم است که دشمن علیه ما کار می‌کند. این جنگ از صداهای مختلف پخش می‌شود اما یک تیم مدیریتش می‌کند. 

عده‌ای هنرمندان ما را تهدید می‌کنند

وی تصریح کرد: سخت‌ترین کار ممکن در کار امنیتی همیاری و همکاری جامعه هنری است. همه خانواده‌ها با همه طیف‌ها بیننده گاندو بوده‌اند به خاطر جذابیت‌هایی که دارد. شما ببینید چقدر از تولیدات هالیوود در این ژانر است. اما در همین فضا عده‌ای هنرمندان ما را تهدید می‌کنند یا در دفتر سینمایی راهشان نمی‌دهند. ما درخواست‌مان این است که اگر فیلم از نظر تکنیکی مشکل دارد نقدش کنند اما اینگونه رفتار نشود. 

نقویان اضافه کرد: اگر در کنارش چند تذکر هم دارید ما را نقد کنید که چرا پول بیت‌المال را خرج فلان سریال کرده‌اید. خدا را شکر جامعه رسانه‌ای با ما همراه است اما جامعه هنری یک ترس کاذب دارد. در کن هم دیدیم یک رقابت کاذب شکل گرفت که انگار هرچه خود را به سبک زندگی غربی نزدیکتر نشان دهند بهتر است. شغل اینها با همین کار جلو می‌رود و اگر یکی دو درصد هنرمندان سلبریتی را جدا کنیم بدنه عظیمی از هنرمندان با همین اقتصاد جلو می‌رود و آن‌ها احساس خطر می‌کنند. 

وی ادامه داد: بسیاری از تولیدات فارابی الان در چارچوب نظام است اما جوی روانی توسط عده‌ای ایجاد می‌شود و برخی هنرمندان هم به صورت مجازی می‌پذیرند. این خلأ از طرف ما هم وجود دارد تلویزیون و ما نهادها باید رسیدگی و تعاملش را بیشتر کند. 

قطع همکاری به خاطر امضای یک بیانیه

نقویان با اشاره به امضای هنرمندان پای بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» گفت: ما با برخی از هنرمندانی که زیر بیانیه اخیر را امضا کردند همکاری می‌کردیم من خودم احساس کردم در این مقطع نباید با آن‌ها همکاری کنیم. این بیانیه‌ها ناامیدی را بیشتر می‌کند ما تماس گرفتیم و گفتم به خاطر این حرکت مجبوریم همکاری نکنیم و بعد دیدم یکی از این هنرمندان گفته بود که از امضا انصراف داده است او گفت فکر نمی‌کرده چنین بیانیه‌ای باشد و برای همین انصراف داد و موضوع حل شد. 

وی اضافه کرد: اگر دلایل دو طرف گفته شود فاصله رخ داده کم می‌شود در این جو منفی اگر نظام یک گام برمی‌دارد و جلو می‌آید هنرمند هم باید جلو بیاید اما انگار آن‌ها دو گام عقب می‌روند درحالیکه دو طرفه است. جمهوری اسلامی از طرف دولت و حکومت پول به تلویزیون و ارشاد تزریق می‌کند و اینها با همین بودجه کار می‌کنند. اما مولتی میلیاردرهای ایرانی هستند که می‌گویند نظام از ما حمایت نمی‌کند مالیات هم نمی‌دهند درحالیکه در دنیا هنرمندانشان مالیات‌های سنگین هم می‌دهند. اگر ناراحتی در جامعه هنری است باید پذیرفته شود اما اینگونه نباشد که از طرف آن‌ها فقط نقد باشد. 

وی درباره فشارهای نهادهای مختلف روی پروژه‌ها تصریح کرد: مانع تولیدی ما بیشتر همان است که گفته شد و هرچه جامعه هنری همکاری کند کیفیت کار بالاتر می‌آید. اما نسبت به نهادها کار به هر حال به تولید می‌رسد ممکن است در پخش گاهی چوب لای چرخ باشد که شما خبرنگاران در جریان بوده‌اید. دولتی که مستقر بود می‌دید نقدی می‌شود و ما چالش‌های با آن‌ها داشتیم که جدید نیست و اطلاع‌رسانی شده بود. من از مدیران فرهنگی و جامعه هنری می‌خواهم این مشکلات را بگذرانیم و یک مانع باعث بن بست نشود. 

نقویان به نمونه‌های دشمنی‌ها اشاره و بیان کرد: چند شب پیش نمونه مشابه گاز اشک‌آور را در فینال لیگ قهرمانان فوتبال اروپا در مهد تمدن دیدیم اما در مورد ایران که می‌شود آن را برجسته می‌کنند ما قصد داریم با اینها مقابله کنیم. 

وی در پایان گفت: انشالله با تغییر و تحولاتی که در تلویزیون رخ داد شاهد اتفاقات خوب باشیم. اقای جبلی رئیس صداوسیما چندی پیش نکته درستی را گفت و که «هر سریال باید یک بار از دوش نظام بردارد» پشت این جمله یک تفکر وجود دارد و در دنیا هم همین است که پشت سرگرمی پیام دارند. ما نترسیم از اینکه می‌خواهیم سریالی بسازیم که پشتش پیام است.

کد خبر 680348 منبع: مهر برچسب‌ها تلویزیون - صدا و سیما

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: تلویزیون صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۲۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ شخصیت برتر سریال «شوگان» که ما را شیفته این روایت حماسی ژاپنی کردند

مینی‌سریال شوگان یا شوگون (Shōgun) با اکشن، درام سیاسی و فضای تاریخی خود، موفقیت چشمگیری داشته و میلیون‌ها طرفدار را جذب کرده است. به‌عنوان یک مینی‌سریال، متأسفانه قرار نیست برای مدت طولانی‌تری سوار این قطار مهیج باشیم، زیرا این سریال تاریخی با انتشار اپیزود دهم به پایان رسیده و فضا را برای پخش سریال‌های دیگر و ایجاد پایگاه‌های طرفداری موفق باز کرده است.

به گزارش روزیاتو، در تمام سریال شوگان شخصیت های به یاد ماندنی زیادی وجود داشت. برخی از آنها به شکل مشخصی منفور هستند، اگرچه این کار عامدانه با شخصیت های شرور انجام می شود. با این حال، دیگران به لطف سرگذشت جذاب و پیچیده، شخصیت‌ها یا بازی بازیگرانی که نقش آن‌ها را بازی می‌کنند، به شخصیت‌های برجسته واقعی تبدیل شده‌اند

بدون شک، برخی از شخصیت‌های سریال شوگان بیش از دیگران برجسته بوده و احتمالاً در هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌های آینده به خوبی در یاد طرفداران این سریال خواهند ماند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با بهترین شخصیت های سریال شوگان آشنا کنیم.

۱۰- لُرد ایشیدو کازوناری

لُرد کازوناری شخصیت به شدت منفی و نفرت انگیزی است، یکی از آن شخصیت هایی که طرفداران دوست دارند از آن متنفر باشند. کاراکتر کازوناری با بازی ماهرانه تاکهیرو هیرا، آنتاگونیست اصلی سریال است و همیشه به دنبال راه هایی برای تضعیف لُرد توراناگا است.

او حسی جز نفرت نسبت به مهاجمان خارجی که در سواحل ژاپن ظاهر شده اند، ندارد و بیشتر به حفظ قدرت خود علاقه مند است تا آنچه برای امپراتوری ژاپن مناسب است. با این حال، کازوناری آنقدر شرورِ به یاد ماندنی و قابلی است که سخت است به خاطر استفاده از او در سریال خوشحال و خرسند نبود.

شرورهایی مانند کازوناری تنها هر چند وقت یکبار از راه می رسند، و اگر چه ممکن است منفور و قابل سرزنش باشند، همچنان جذاب و به شدت مغناطیسی باقی می مانند. تهدید محض و غرایز شیطانی آنها باعث می شود که نادیده گرفتن آن ها دشوار باشد، حتی اگر هیچ کس لزوماً با آن ها همدردی و همزادپنداری نکند.

۹- تودا هیروکاتسو

تودا هیروکاتسو که با نام بونتارو نیز شناخته می شود، شوهر تودا ماریکو و یک سامورایی وفادار به لُرد توراناگا است. او یک شخصیت بدخلق و درمانده در سریال است، به این معنی که طرفداران سریال یا طبیعت منفعل-تهاجمی او را دوست خواهند داشت یا از آن متنفر خواهند بود.

بونتارو که یک جنگجو است، تجربه‌ای نزدیک به مرگ را پشت سر گذاشته و جان سالم به در می برد، اما از اینکه تقریباً به خاطر بلکثورن نزدیک بود کشته شود نیز خیلی خوشحال نیست، کسی که از نظر او یک متجاوز و نیروی مهاجم اجنبی است.

بونتارو شوهر خوبی برای ماریکو نیست، اما پس از طغیان‌های دوران مستی اش، نه فقط نسبت به او، بلکه نسبت به جان، نیز دیدگاه نرم تر و عذرخواهانه تری می گیرد. همزمان، به نظر می رسد که ماریکو به او اعتماد دارد، همسری ناراضی که به او اجازه می دهد یک تیر را دقیقاً از زیر بینی او شلیک کند، زیرا می داند که بونتارو به او صدمه ای نزده و آنقدر هم کارکشته است که تیرش را طوری شلیک کند که به هدف خورده و به او نخورد. بونتارو خوب‌ترین فرد این داستان نیست، اما یک مبارز خوب و یک دارایی بزرگ برای جبهه توراناگا باقی می‌ماند، حتی اگر او و جان دائماً خاری در چشم یکدیگر باشند.

۸- واسکو رودریگز

نستور کاربونل یک بازیگر دستکم گرفته شده است که همیشه باعث افزایش کیفیت و جذابیت فیل ها و سریال هایش می شود، و شوگان نیز از این قاعده مستثنی نیست. او نقش رودریگز، ملوان پرتغالی را بازی می کند که در ژاپن با جان بلکثورن آشنا می شود.

رودریگز اگر چه با مهاجران بدجنس پرتغالی متحد است، اما رابطه دوستانه ای با جان ایجاد می کند، شاید به این دلیل که آنها اروپایی هایی در سرزمینی دور از وطن هستند که درکش نمی کنند. با این حال، رودریگز در زمینه فرهنگ و آداب و رسوم ژاپنی آگاه تر است. اگرچه وفاداری او جای تردید دارد، اما رودریگز یک شخصیت بسیار بامزه و دوست داشتنی است، با شوخی های لطیفش که در میان لحن جدی و خشن سریال، تسکینی کمیک و بسیار خوشایند است.

همچنین خوب است بدانید که جان به لطف نگرش منفعل-تهاجمی و در عین حال دوستانه رودریگز، در احساس بیگانگیِ ناخوشایندی که در این سرزمین عجیب و غریب دارد، کاملاً تنها نیست. با این حال، وفاداری رودریگز او را تا حدودی به یک علامت سوال تبدیل می کند، عمدتاً به خاطر اینکه تا حدودی شبیه یک انسان خیانتکار است که از پشت خنجر می زند.

۷-موراجی

موراجی یک ماهیگیر پیر و اولین کسی است که با جان به زبانی که می فهمد صحبت می کند. از آنجایی که موراجی یک سامورایی نیست (ظاهراً)، تمایلی به خشونت ندارد و بدش نمی‌آید که مترجم موقت جان بلکثورن باشد. او به زبان پرتغالی (در عمل زبان انگلیسی) خیلی مسلط نیست، اما تمام تلاشش را می‌کند و می‌تواند پیام را به خوبی منتقل کند.

موراجی با حضور دلگرم کننده اش، با قلبی بسیار مهربان، نکات مفیدی را به جان یادآور می شود، وظیفه خود را به عنوان مترجم به خوبی انجام می دهند، و عمدتاً بدون ایجاد دردسر بیش از حد، فقط مواظب خودش است و زیاد حرف نمی زند که برای خود و دیگران دردسرساز شود. او پدربزرگ نازنینی است که هر کسی دوست دارد داشته باشد، مخصوصاً در سرزمین غریبه و عجیب مانند ژاپن از دیدگاه یک اروپایی.

گشاده رویی موراجی نسبت به جان به این دو اجازه می دهد تا لحظات کوتاهی از شناخت و شادی را پس از اتحاد با یکدیگر داشته باشند. اگرچه موراجی یک شخصیت نسبتاً کوچک در کلیت داستان سریال شوگان است، اما چیزهایی به این سریال اضافه می کند و در هر قسمتی که در آن ظاهر می شود، حضوری خوشایند دارد که مخاطب را آرام و دلگرم می کند، به ویژه برای کسانی که نگران جان و توراناگا هستند.

۶- پدر مارتین آلویتو

مارتین آلویتو یک راهب پرتغالی است که مدت ها قبل از رویدادهای سریال به ژاپن فرستاده شده است. در حالی که او به شکلی بی نقص به زبان ژاپنی صحبت نمی کند، همچنان تمام تلاش خود را انجام می دهد تا با سامورایی های اطراف خود ارتباط برقرار کند.

آلویتو متفکر و دلسوز، تصمیم می گیرد از ایمان خود به عنوان وسیله ای برای اهداف خیر استفاده کند و به دنبال انجام آنچه درست و با فضیلت است، باشد. او اغلب با بازرگانان پرتغالی توطئه می کند، اما در نهایت به دنبال اتحاد با توراناگا است، زیرا معتقد است این بهترین کار است.

جدای از آن، آلویتو به دنبال گسترش دامنه دسترسی کلیسای کاتولیک در ژاپن است و معتقد است که این وظیفه خدادادی او به عنوان یک راهب است. همچنین در یک فلش بک مشخص می شود که ۱۴ سال قبل از وقایع سریال، آلویتو متوجه تنهایی و سرگردانی دیوانه کننده ماریکو شده است و تنها کسی بود که به اندازه کافی مهربان بود که او را پذیرفته و به او دلیلی برای زندگی داد. به طور کلی، آلویتو مرد خوبی است، حتی اگر سرسخت‌ترین یا قدرتمندترین نباشد.

۵- یوسامی فوجی

یوسامی (اوسامی) فوجی همسر جان بلکثورن پس از رسیدن به مقام نجیب زاده است. اساساً، این بدان معناست که او به نحوی صیغه بلکثورن است و برای مدت کوتاهی و بر اساس درخواست توراناگا به جان خدمت خواهد کرد، به هر نیازی که او داشته باشد، از جمله نیازهایی که ماهیت جنسی دارند، رسیدگی کند.

به نظر می رسد که فوجی چندان از شغل خود لذت نمی برد، اما جان با شرایط او همدردی می کند و به دلیل احترام نسبت به این زن رنج کشیده و داغ دیده، از داشتن رابطه جنسی با او امتناع می کند. موئکا هوشی، بازیگر این نقش، مظلومیت و صبوری با خود به این شخصیت می آورد که دقیقاً همان چیزی است که از کسی در شرایطِ فوجی انتظار می رود.

او مایل نیست همسر جان باشد، اما همچنان آماده انجام وظایف خود است، اگرچه وقتی رابطه جنسی کنار گذاشته می شود، به وضوح نفس راحتی می کشد. از این طریق، فوجی رفته رفته نسبت به جان رفتار محترمانه ای در پیش می گیرد و او را به عنوان یک انسان و نه یک مهاجم خارجی می پذیرد. او ممکن است در مقایسه با دیگران شخصیت قدرتمندی نباشد، اما فوجی قدرت و انعطاف پذیری را در جایی که بیشترین اهمیت را دارد به خوبی نشان می دهد.

۴- کاشیگی یابوشیگه

یابوشیگه یکی از شخصیت‌های خاکستری اصلی سریال شوگان است که اغلب از پیچیده‌ترین و خوش ساخت ترین شخصیت‌های سریال مربوطه خود هستند. در حالی که یابوشیگه در ابتدا به شدت وفادار و کمی شوخ طبع به نظر می رسد، تمایل او به خشونت شدید باعث می شود که انسان خوب یا دوست داشتنی جلوه نکند.

بدتر از آن، اتفاقات متوالی در ادامه داستان نشان می دهد که او ممکن است هر دو طرف را بازی داده و مخفیانه به ارباب خود خیانت کند تا دامنه نفوذ سیاسی خود را گسترش دهد. در حالی که حس شوخ طبعی گاه به گاه او خوب است، و او واقعاً گاهی اوقات موفق می شود کار درست را انجام دهد، پیچیدگی و شخصیت منحصر به فرد یابوشیگه او را به شخصیتی بسیار مبهم تبدیل می کند.

او همیشه تماشاگران را در حال حدس زدن و گمانه زنی نگه می دارد در این مورد که او واقعاً چه می‌خواهد، و در طول داستان چهره‌ای جذاب باقی می‌ماند. بسته به نظر مخاطب، یابوشیگه در پایان شوگان می تواند خوب یا بد باشد اما قطعاً خود را در میان بهترین شخصیت های سریال تثبیت کرده است.

۳- جان بلکثورن

جان بلکثورن اولین شخصیت اصلی معرفی شده در سریال شوگان است. او یک کاپیتان کشتی است که با دستوری مبنی بر نابودی مذهب کاتولیک در منطقه و هدایت ساکنان ژاپن به مذهب پروتستان به ژاپن می آید، ماموریتی که به ولیعهد بریتانیا اجازه می دهد تا نفوذ بیشتری بر این مجمع الجزایر داشته باشد.

با این حال، زمانی که سامورایی های ژاپنی خدمه دچار سوءتغذیه شده او را دستگیر می کنند، نقشه بلکثورن به هم می ریزد. صریح و گستاخ، جان هیچ مشکلی در بیان احساس واقعی خود از بودن در این سرزمین عجیب و غریب و متفاوت از سرزمینی که او آن را خانه می نامد، ندارد.

او بارها اشاره می کند که چگونه فرهنگ باستانی ژاپن را عجیب و عقب مانده می بیند و به نجیب زادگان فحش می دهد. جان، قهرمان واقعی سریال شوگان است، و ماجراجویی های او باعث می شود که نظراتش به شدت تغییر کرده، اتحاد قدرتمند با لرد توراناگا ایجاد کرده و در نهایت آغوشش را به روی فرهنگ ژاپنی اطرافش بگشاید.

در حالی که واضح است که او همچنان می‌خواهد به خانه اش در بریتانیا بازگردد، جان دچار تغییر درونی و فکری مهمی می‌شود و پس از اینکه متحدان جدیدش بارها جان او را نجات می‌دهند، ژاپن را بیشتر می‌پذیرد.

۲- تودا ماریکو

ماریکو یکی از بهترین شخصیت های سریال شوگان است، به لطف طبیعت سرد و منزوی اش که او را به عنوان یک حضور مرموز در کل داستان حفظ می کند. او در ابتدا به عنوان مترجم و ملازم جان بلکثورن تعیین شده، درس های مفیدی در مورد قوانین و آداب و رسوم ژاپنی به او آموخته و سخنان او را تفسیر می کند تا متحدانش آنها را درک کنند.

در حالی که به وضوح او دوست ندارد درباره گذشته اش صحبت کند، ماریکو در نهایت با جان دردل کرده و بسیاری از اتفاقات زندگی خود را فاش می کند و نشان می دهد که رفته رفته به جان اعتماد کرده است. بعداً مشخص می شود که او به جان کمک می کند نه به این دلیل که او را دوست دارد، بلکه از سر وظیفه. او کار خود را انجام می دهد، هیچ سوالی نمی پرسد.

در حالی که او رفتار احساسی و نرمی دارد، حس قوی انسجام اخلاقی ماریکو او را به عنوان یک شخصیت برجسته در شوگان برجسته می سازد. او ممکن است زیاد شبیه یک مبارز نباشد، اما از نظر فکری بسیار قوی است، که به همان اندازه سامورایی بودن مهم است، اگر نه بیشتر.

۱- لُرد یوشی توراناگا

توراناگا با بازی هیرویوکی سانادای بزرگ، یکی از شخصیت های اصلی سریال شوگان، یکی از پنج بوشو (نایب السلطنه) است که بر ژاپن حکومت می کنند تا زمانی که وارث جوان امپراتوری به بلوغ برسد. او مطمئناً در نظر دیگر بوشوها محبوب نیست، همه آنها مخالف موضع او هستند و به نظر می رسد به دنبال هر فرصتی هستند تا او را به زمین بزنند.

با وجود این تلاش‌های مکرر برای نفی قدرت سیاسی‌اش، توراناگا همیشه دو قدم جلوتر از دشمنانش است، همان چیزی که اغلب به خاطرش شناخته می شود، حتی در میان دیگر اشراف ژاپنی. علاوه بر این، او یکی از معدود افرادی است که در اوایل سریال به خود زحمت می دهند تا به حرف های جان گوش دهند.

توراناگا همیشه مشتاق یادگیری فرهنگ و تکنیک های اروپایی است و جان را به عنوان یک متحد بالقوه می بیند تا یک مهاجم خارجی. توراناگا به جان فرصتی می‌دهد که شاید حتی لیاقتش را هم نداشته باشد و پیوندی عمیقاً متقابل و محترمانه با او ایجاد می‌کند.

همچنین توراناگا مایل است سنت های ژاپنی را با ارتقای جان به درجه نجیب زادگی زیر پا بگذارد، مقامی که اعطای آن به خارجی ها امری عادی نیست. شخصیت باز و پذیرنده، دانایی، شوخ طبعی و طبیعت دوستانه توراناگا او را به بهترین شخصیت سریال شوگان تبدیل کرده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • عرضه ۶ عنوان کتاب جدید درباره حاج قاسم سلیمانی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
  • روایت اوکراین از خنثی‌سازی طرح روسیه برای ترور «زلنسکی»
  • روایت ستاره جذاب «مست عشق» از ورودش به بازیگری
  • چرا ساترا به حذف «حشاشین» ورود کرد؟/ ترور را به ایران نسبت دادند!
  • ۱۰ شخصیت برتر سریال «شوگان» که ما را شیفته این روایت حماسی ژاپنی کردند
  • دست پر «مکتب حاج قاسم» در نمایشگاه کتاب تهران
  • روایت دختران حاج قاسم از اصفهان تا خانه پدری
  • اسوههای زندگی را با این کتاب بشناسیم
  • سلمان؛ روایت درست تاریخ
  • سلمان فارسی؛ روایت درست تاریخ